re-integratie kiezen logo

Wat is een Plan van Aanpak bij ziekte?

In het Plan van Aanpak leggen werkgever en werknemer vast wat het re-integratiedoel is en hoe zij dat willen bereiken. Denk aan afspraken over aanpassing van werkzaamheden, opbouw van werkuren, begeleiding of scholing. Ook wordt bepaald hoe het onderlinge contact verloopt tijdens het ziekteverzuim. Er wordt een casemanager aangewezen die het proces begeleidt en de voortgang bewaakt. Van de werknemer wordt inzet verwacht, van de werkgever actieve begeleiding. Het formulier voor het Plan van Aanpak is beschikbaar via de website van het UWV.

Hoe verloopt het vervolg?

Elke zes weken bespreken werkgever en werknemer samen de voortgang van het plan. Op basis van deze gesprekken - en aanvullend contact met de bedrijfsarts - kan het Plan van Aanpak worden bijgesteld. Het eerste uitgangspunt is altijd terugkeer in het eigen werk. Lukt dat niet, dan wordt gekeken naar ander passend werk binnen de organisatie (eerste spoor) of, als dat niet mogelijk is, buiten de organisatie (tweede spoor). Hierbij kan een arbeidsdeskundig onderzoek ingezet worden.

Aandachtspunten en regels

Als het Plan van Aanpak te laat wordt opgesteld, of als één van de partijen onvoldoende meewerkt aan de re-integratie, kan het UWV een loonsanctie opleggen. Twijfels over het plan of de uitvoering kunnen aanleiding zijn voor een deskundigenoordeel. Belangrijk: medische informatie mag niet in het Plan van Aanpak worden opgenomen - ook niet als de werknemer deze zelf deelt. De privacy van de werknemer moet altijd gewaarborgd blijven.


Kom in contact met re-integratiebureaus in uw regio voor vragen over het Plan van Aanpak en re-integratie


Terug naar kenniscentrum

Offerte aanvragen Zoek een re-integratiebureau