re-integratie kiezen logo

4 Redenen om een re-integratiebureau in te schakelen

05-07-2017

Zit u thuis door ziekte en wilt u weer aan het werk? Of heeft u een zieke werknemer, die weer moet re-integreren? Dan kan het handig zijn om hiervoor een re-integratiebureau in te schakelen. We zetten vier belangrijke redenen daarvoor op een rij.

re-integratiebureau inschakelen waarom

1. Nuttige kennis en ervaring

Waarom zou u als werknemer of werkgever het wiel opnieuw moeten uitvinden? Een re-integratie adviseur heeft kennis en ervaring op het gebied van re-integratie die u als werknemer of werkgever niet heeft. Met zijn of haar hulp voorkomt u dat u trapt in valkuilen die u had kunnen ontwijken. Een goede adviseur kent bijvoorbeeld alle ins en outs van de Wet Verbetering Poortwachter. Wanneer u als werknemer en werkgever op de kennis van het re-integratiebureau kunt vertrouwen, hoeft u zich hier zelf niet volledig in te verdiepen. Dat kan veel tijd schelen.

2. Verklein de kans op een loonsanctie

De werkgever is voor de Wet Verbetering Poortwachter gedurende minimaal de eerste twee jaar van ziekte van de werknemer verantwoordelijk voor de re-integratie. Besteedt de werkgever onvoldoende tijd en aandacht aan een goede re-integratie? Dan loopt hij of zij kans om nog langer door te moeten betalen. Er kan dan namelijk een loonsanctie opgelegd worden. Deze bedraagt maximaal 70% van loon dat de werknemer in het laatste jaar voor zijn ziekte verdiende. Dit loon moet dat gedurende een derde ziektejaar van de werknemer door de werkgever worden betaald. Dit kan de werkgever dus een hoop geld kosten. Om zo’n loonsanctie te voorkomen kan een re-integratiebureau ingeschakeld worden. Een goed re-integratiebureau is op de hoogte van de eisen die aan een goed re-integratietraject worden gesteld. Daarnaast is zo door de werkgever aan te tonen dat er moeite en geld is gestoken in een goed traject.

3. Een groter netwerk

Een andere reden om een re-integratiebureau in te schakelen, is vanwege het netwerk van zo’n bureau. Dit is vooral handig bij een re-integratietraject op basis van een 2e spoor. Bij een dergelijk traject is duidelijk dat een werknemer niet meer bij de huidige werkgever aan de slag kan, ook niet wanneer de werkzaamheden aangepast worden. Er zal dus naar werk bij een andere werkgever gezocht moeten worden. Hierbij kan het netwerk van een re-integratiebureau goed van pas komen. Dit vergroot de kans dat de werknemer daadwerkelijk elders een werkplek vindt.

4. Bespaar kosten en tijd

Een re-integratiebureau is thuis in de wereld van de re-integratie. Daardoor weet een re-integratieadviseur beter wat de mogelijkheden zijn dan u als werkgever of werknemer. Waar kan de werknemer bijvoorbeeld het beste terecht voor een sollicitatietraining? Is een beroepskeuzetest misschien handig? En welke scholing of cursus kan de werknemer volgen om makkelijker weer aan het werk te kunnen? Dit zijn allemaal voorbeelden van vragen die een re-integratiebureau sneller zal kunnen beantwoorden dan de werkgever of werknemer. Dit scheelt zoekwerk, tijd en kosten en vergroot de kans op snel resultaat.

Blog