re-integratie kiezen logo

Wat doet een casemanager?

De casemanager is het centrale aanspreekpunt tussen werknemer, werkgever en het UWV en zorgt ervoor dat het re-integratiedossier voldoet aan de eisen van de Wet Verbetering Poortwachter. Daarnaast begeleidt de casemanager het gehele proces van verzuim en re-integratie en denkt actief mee over mogelijkheden om de zieke medewerker duurzaam terug te laten keren in werk. In de praktijk wordt de rol van casemanager vaak ingevuld door de leidinggevende, HR, een arbodienst of een re-integratiebedrijf. Werkgevers zijn volgens de Wet verbetering poortwachter verplicht om uiterlijk in de 8e ziekteweek een casemanager aan te stellen.

Taken van de casemanager

Een casemanager bewaakt het gehele re-integratieproces. Belangrijke taken zijn:

  • Maakt een Plan van Aanpak.
  • Volgt de stappen van de Wet Verbetering Poortwachter.
  • Houdt contact met werknemer, werkgever, bedrijfsarts en andere betrokkenen.
  • Bewaakt voortgang en voorkomt vertragingen.
  • Voert evaluatiegesprekken.
  • Bekijkt subsidiemogelijkheden en regelingen.
  • Verhaalt kosten bij verzekeraars.
  • Schakelt indien nodig extra specialisten in, zoals een arbeidsdeskundige.

Vaardigheden van de casemanager

Een goede casemanager beschikt over de juiste kennis en competenties:

  • Grondige kennis van wet- en regelgeving rond re-integratie.
  • Ervaring met herstel- en re-integratieroutes.
  • Inzicht in de branche en het type werk.
  • Sterke communicatieve en organisatorische vaardigheden.
  • Oog voor de belangen van alle partijen.
  • Respecteert privacy en werkt conform de AVG.

Kom in contact met re-integratiebureaus in uw regio en vind een competente casemanager

Terug naar kenniscentrum

Offerte aanvragen Zoek een re-integratiebureau