Premie die werkgevers betalen aan de Belastingdienst voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof), waarmee uitkeringen voor langdurig zieke of arbeidsongeschikte werknemers worden gefinancierd.
Een specialist die beoordeelt of en hoe een zieke werknemer kan terugkeren in het arbeidsproces. Werkt vaak bij het UWV of een arbodienst.
Een onderzoek naar de arbeidsmogelijkheden van langdurig zieke of arbeidsongeschikte werknemers. De resultaten helpen bij het opstellen van een re-integratietraject.
Fonds van waaruit het UWV uitkeringen betaalt aan werknemers die langdurig ziek of arbeidsongeschikt zijn.
Een gecertificeerde dienstverlener die werkgevers en werknemers ondersteunt bij ziekteverzuim, preventie en arbeidsomstandigheden. Werkgevers zijn wettelijk verplicht samen te werken met een arbodienst.
Nederlandse wet met regels over arbeidsomstandigheden. Deze wet verplicht werkgevers om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving.
Premie die werkgevers afdragen voor het Algemeen Werkloosheidsfonds (Awf), ter financiering van WW-uitkeringen.
Afspraken tussen overheid en werkgevers om extra banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking.
Verplichte schriftelijke overeenkomst tussen werkgever en arbodienstverlener, waarin de minimale dienstverlening wordt vastgelegd.
Regeling waarmee gemeenten financiële bijstand of bedrijfskapitaal kunnen bieden aan zelfstandige ondernemers. De Bbz-uitkering wordt vaak als lening verstrekt.
Een arts gespecialiseerd in arbeid en gezondheid. De bedrijfsarts beoordeelt of iemand arbeidsongeschikt is en adviseert over re-integratie.
Persoon die verantwoordelijk is voor de coördinatie van het re-integratieproces van een zieke werknemer. Onderhoudt contact met alle betrokkenen.
Systeem van het UWV met beschrijvingen van duizenden functies. Wordt gebruikt bij het beoordelen van de mate van arbeidsongeschiktheid.
Het gemiddelde bedrag dat een werknemer per werkdag verdient. Dit vormt de basis voor de berekening van uitkeringen.
Re-integratietraject voor werknemers met een WGA-uitkering bij wie geen terugkeer bij de eigen of een andere werkgever mogelijk is. Alleen van toepassing als de werkgever eigenrisicodrager is.
Een oordeel van het UWV over de voortgang van het re-integratieproces, dat kan worden aangevraagd als partijen er samen niet uitkomen.
Vereniging van leidinggevenden in het sociaal domein. Houdt zich bezig met beleid en uitvoering van werk en inkomen binnen gemeenten.
Landelijk register, beheerd door het UWV, waarin mensen staan opgenomen die vallen onder de banenafspraak.
Re-integratie bij de eigen werkgever, in aangepast of ander passend werk.
Verplicht evaluatiemoment aan het einde van het eerste ziektejaar, waarin werkgever en werknemer de re-integratie tot dan toe bespreken.
Een werkgever die ervoor kiest om zelf het risico te dragen voor uitkeringen op grond van de Ziektewet of de WGA. De werkgever betaalt dan de uitkeringen en verzorgt de re-integratie.
Slotdocument aan het eind van het re-integratieproces, waarin werkgever en werknemer terugblikken op de afgelopen twee jaar.
Een instrument van het UWV waarmee de verzekeringsarts vastlegt wat een zieke werknemer nog wel en niet kan doen.
Premie voor de Werkhervattingskas. Deze bestaat uit drie onderdelen: WGA-vast, WGA-flex en ZW-flex. De hoogte is afhankelijk van het risico dat de werkgever met zijn werknemersbestand loopt.
Oordeel van de bedrijfsarts of verzekeringsarts dat iemand volledig arbeidsongeschikt is en geen mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft.
Onderzoek om te bepalen of iemand kans maakt op werk, eventueel binnen een re-integratietraject.
Beschrijving van de belastbaarheid van een werknemer, opgesteld door een bedrijfsarts. Vergelijkbaar met een FML.
Uitkering voor oudere werklozen (geboren vóór 1 januari 1965) op bijstandsniveau.
Uitkering voor oudere zelfstandigen die hun bedrijf beëindigen vanwege een te laag inkomen.
Tijdelijke uitkering voor werklozen van 60 jaar of ouder, als aanvulling op de WW.
Begeleidingsmethode om mensen met ernstige psychische aandoeningen te helpen aan betaald werk.
Individuele Re-integratie Overeenkomst, in 2016 vervangen door de trajecten Werkfit Maken en Naar Werk.
Uitkering voor mensen die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt zijn. Onderdeel van de WIA.
Het aanpassen van bestaande functies door taken af te splitsen, om zo werk te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking.
Begeleider die mensen met een arbeidsbeperking ondersteunt bij het vinden en behouden van werk. Een jobcoach biedt hulp op de werkvloer, bijvoorbeeld bij het inwerken of oplossen van knelpunten. De inzet is vaak onderdeel van een re-integratietraject.
Methodiek van het UWV die professionals helpt om systematisch het gesprek aan te gaan met cliënten. Doel is om de situatie en re-integratiemogelijkheden van de cliënt helder in beeld te brengen.
Personen die twaalf maanden of langer onafgebroken zonder betaald werk zijn.
Belangenorganisatie voor mensen die gebruikmaken van sociale zekerheid. De LCR vertegenwoordigt cliënten in overleg met overheden en uitvoeringsinstanties.
De wettelijke verplichting voor werkgevers om bij ziekte gedurende maximaal 104 weken minimaal 70% van het loon van de werknemer door te betalen.
Jaarlijkse financiële tegemoetkoming voor werkgevers die werknemers uit bepaalde doelgroepen in dienst nemen, zoals oudere werkzoekenden of mensen met een arbeidsbeperking.
Maatregel waarbij de werkgever tijdelijk stopt met het uitbetalen van loon als een werknemer niet voldoet aan controleverplichtingen, bijvoorbeeld door niet te verschijnen bij de bedrijfsarts. Zodra de werknemer zich alsnog meldt, wordt het loon met terugwerkende kracht alsnog betaald.
Sanctie opgelegd door het UWV aan de werkgever bij onvoldoende re-integratie-inspanningen. De loondoorbetalingsverplichting wordt dan verlengd met maximaal 52 weken.
Het totaal van alle brutoloonbetalingen van een werkgever aan werknemers. De hoogte van de loonsom bepaalt mede de hoogte van de WGA-premie.
Maatregel waarbij een werkgever stopt met het betalen van loon aan een werknemer die niet meewerkt aan re-integratieverplichtingen. Anders dan bij loonopschorting wordt het niet-betaalde loon niet met terugwerkende kracht alsnog uitgekeerd.
Het verschil tussen het oorspronkelijke loon en het loon dat een werknemer nog kan verdienen na ziekte of arbeidsongeschiktheid. Wordt gebruikt bij het bepalen van de mate van arbeidsongeschiktheid.
De economische waarde van het werk dat iemand met een arbeidsbeperking verricht, in vergelijking met een werknemer zonder beperkingen in dezelfde functie.
Onderzoek waarbij wordt vastgesteld hoeveel arbeid iemand met een beperking kan verrichten ten opzichte van een volledig inzetbare werknemer. Dit bepaalt bijvoorbeeld of loonkostensubsidie nodig is.
Het loon dat iemand verdiende vóór de arbeidsongeschiktheid. Het maatmanloon is het uitgangspunt bij het berekenen van uitkeringen zoals de WIA.
De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde. Beroepsvereniging van bedrijfsartsen.
Regeling waarbij het UWV de loonkosten (gedeeltelijk) vergoedt aan werkgevers die iemand met een arbeidsbeperking in dienst nemen. Hierdoor lopen werkgevers minder financieel risico bij ziekte.
Beroepsvereniging en vakbond van verzekeringsartsen werkzaam bij het UWV. Zet zich in voor kwaliteit en belangenbehartiging van de beroepsgroep.
Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel. Onderzoekt het huidige stelsel en doet aanbevelingen voor verbetering.
Mensen die beschikbaar zijn voor werk en willen werken, maar geen betaald werk hebben. Dit omvat ook deeltijders die meer uren willen werken.
Inloopspreekuur bij de bedrijfsarts waar werknemers vrijblijvend terecht kunnen met vragen over gezondheid en werk, ook als ze niet ziek zijn.
Dienst van het UWV voor mensen die (nog) niet klaar zijn voor werk. Gericht op activering, bijvoorbeeld via dagbesteding of sociale contacten.
Meetinstrument waarmee de mate van participatie van mensen op de arbeidsmarkt wordt weergegeven. De ladder telt zes treden van sociaal isolement tot volledig betaald werk.
Wet die ervoor moet zorgen dat meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk gaan bij reguliere werkgevers. De Participatiewet vervangt de Wet werk en bijstand, de WSW en delen van de Wajong.
Budget van de gemeente waarmee werkzoekenden zelf hun re-integratietraject kunnen vormgeven, bijvoorbeeld door zelf een re-integratiebedrijf te kiezen.
Document dat uiterlijk in de achtste week van ziekte gezamenlijk wordt opgesteld door werkgever en werknemer. Hierin staat hoe en wanneer de werknemer zal re-integreren.
Initiatief van werkgevers om zelf regie te voeren over verzuimbegeleiding en re-integratie, in samenwerking met arbodiensten en andere partijen.
Toetsmoment na drie maanden werkloosheid waarbij het UWV beoordeelt of de werkzoekende voldoende inspanningen heeft geleverd om werk te vinden. Bij onvoldoende inspanning kan de WW-uitkering worden gekort.
Verantwoordelijke binnen een organisatie voor het bevorderen van veilig en gezond werken. Werkt samen met de bedrijfsarts. Elk bedrijf is wettelijk verplicht een preventiemedewerker aan te wijzen.
Document dat door de bedrijfsarts of arbodienst wordt opgesteld in de zesde week van ziekte. Beschrijft de beperkingen van de werknemer en de mogelijkheden voor re-integratie.
Handzaam overzicht van de belangrijkste stappen uit de Werkwijzer Poortwachter, bedoeld als praktische leidraad voor werkgevers bij langdurig verzuim.
Verzameling van alle documenten en afspraken rondom de re-integratie van een werknemer. Vormt de basis voor het re-integratieverslag.
Middelen of aanpassingen die een werknemer helpen bij terugkeer naar werk. Denk aan een aangepaste werkplek, vervoer of kinderopvang.
Plan waarin staat beschreven welke stappen worden genomen om een werknemer te laten terugkeren naar werk. Wordt vaak opgesteld door een re-integratiebedrijf.
Verslag dat werkgever en werknemer samen opstellen aan het eind van de wachttijd (twee jaar ziekte). Het UWV beoordeelt hiermee of voldoende re-integratie-inspanningen zijn geleverd.
Instrumenten die gemeenten inzetten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ondersteunen, zoals loonkostensubsidie, jobcoaching of een werkervaringsplaats.
Het bedrag dat een arbeidsongeschikte werknemer nog kan verdienen. De restverdiencapaciteit bepaalt mede de hoogte van de WIA-uitkering.
Toets door het UWV om te beoordelen of werkgever en werknemer voldoende hebben gedaan aan re-integratie, conform de Wet Verbetering Poortwachter.
Status die aangeeft dat iemand langdurig beperkt is in functioneren. Geeft toegang tot voorzieningen zoals jobcoaching en een no-riskpolis. Vastgesteld door een verzekeringsarts.
Divisie van het UWV die verantwoordelijk is voor medische beoordelingen, zoals bij WIA- of Ziektewetaanvragen.
Beoordeling door een verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van het UWV om vast te stellen of iemand recht heeft op een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Bedrijf dat mensen met een arbeidsbeperking ondersteunt bij het vinden van passend werk, vaak in een beschutte werkomgeving of via detachering.
Activiteiten gericht op participatie en werkritme voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak een opstap naar vrijwilligerswerk of betaald werk.
Landelijk overlegorgaan van werkgevers- en werknemersorganisaties. Houdt zich bezig met arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en sociale zekerheid.
Stichting die zich inzet voor mensen met psychische klachten en hun naasten. Richt zich op voorlichting, belangenbehartiging en ondersteuning.nt op de werkvloer bij het behouden van hun baan.
Wet die ervoor zorgt dat mensen met een uitkering of laag inkomen een aanvulling ontvangen tot het sociaal minimum. De TW wordt uitgevoerd door het UWV.
Re-integratietraject buiten de eigen organisatie, wanneer blijkt dat terugkeer naar werk bij de eigen werkgever niet mogelijk is. Verplicht onderdeel van de Wet Verbetering Poortwachter.
Beperkingen in het aantal uren dat iemand kan werken als gevolg van ziekte of handicap. Deze beperking beïnvloedt de mate van arbeidsongeschiktheid.
Overheidsinstelling die verantwoordelijk is voor de uitvoering van werknemersverzekeringen zoals de WIA, WW en Ziektewet. Het UWV ondersteunt ook bij re-integratie.
Werknemers die bij ziekte geen recht hebben op loondoorbetaling door een werkgever. Voorbeelden zijn uitzendkrachten, WW-gerechtigden en mensen met een tijdelijk contract.
Overeenkomst tussen werkgever en werknemer over de beëindiging van het dienstverband. Hiermee wordt ontslag met wederzijds goedvinden geregeld, zonder tussenkomst van rechter of UWV.
Arts die beoordeelt of iemand door ziekte of een beperking in het functioneren wordt belemmerd. Werkt voornamelijk bij het UWV en is betrokken bij sociaal-medische beoordelingen.
Document waarin de afspraken en verplichtingen van werkgever en werknemer bij ziekteverzuim zijn vastgelegd. Gebaseerd op de Wet verbetering poortwachter.
Iemand is volledig en duurzaam arbeidsongeschikt als hij of zij door ziekte of beperking minder dan 20% van het oude loon kan verdienen én herstel niet of nauwelijks mogelijk is. Geeft recht op een IVA-uitkering.
Regelmatig overleg tussen werkgever en werknemer tijdens re-integratie. Minimaal elke zes weken bespreekt men de voortgang en eventuele bijstelling van het Plan van Aanpak.
Wet die in 2020 in werking trad met als doel de verschillen tussen flexibele en vaste contracten te verkleinen. Bevat regels over ontslag, loondoorbetaling en de positie van zzp'ers.
Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten. Biedt inkomensondersteuning aan jongeren die door ziekte of handicap niet in staat zijn om te werken.
Voorganger van de WIA. Biedt inkomensvoorziening aan werknemers die langdurig arbeidsongeschikt zijn. Sinds 2005 alleen nog voor bestaande gevallen.
Fonds waaruit loonkosten worden betaald van zieke of arbeidsongeschikte werknemers. Werkgevers betalen hiervoor een premie.
Instrumenten die worden ingezet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te activeren, zoals proefplaatsingen of vrijwilligerswerk.
Regeling die tussen 1998 en 2004 gold voor zelfstandigen. Biedt een uitkering bij arbeidsongeschiktheid tot maximaal 70% van het minimumloon.
Verplichte verzekering voor werknemers die inkomensverlies dekt bij ziekte, arbeidsongeschiktheid of werkloosheid. Voorbeelden zijn WW, Ziektewet, WAO en WIA. Premies worden betaald door werkgevers.
Tijdelijke werkplek waar iemand onder begeleiding werkervaring opdoet. Bedoeld om werkritme op te bouwen of arbeidsvaardigheden te versterken.
Handleiding van het UWV voor de begeleiding van zieke of arbeidsongeschikte werknemers. Bedoeld voor werkgevers, bedrijfsartsen en arbodiensten.
Wet Beperking Ziekteverzuim en Arbeidsongeschiktheid Vangnetters. Ook bekend als de Modernisering Ziektewet. Gericht op het terugdringen van verzuim bij vangnetters.
Wet uit 2002 die werkgevers en werknemers verplicht om actief samen te werken aan re-integratie in de eerste twee jaar van ziekte. Beschrijft de stappen en verplichtingen in het proces.
Onderdeel van de WIA. Werknemers met arbeidsvermogen en uitzicht op herstel kunnen in aanmerking komen voor een WGA-uitkering.
Wet die voorziet in een uitkering voor mensen die na twee jaar ziekte minder dan 65% van hun oude loon kunnen verdienen. Bestaat uit twee regelingen: de WGA en de IVA.
Het gemiddeld loon dat een werknemer verdiende vóór het ontstaan van de arbeidsongeschiktheid. Dit loon vormt de basis voor het berekenen van de WIA-uitkering.
Wet die gemeenten verantwoordelijk maakt voor ondersteuning aan mensen met een beperking, zodat zij zelfstandig kunnen blijven wonen en deelnemen aan de samenleving.
Re-integratieaanpak waarbij werkzoekenden direct aan het werk gaan, gecombineerd met begeleiding of scholing. Gericht op snelle terugkeer naar werk.
Oudere regeling voor mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking. Sinds 2015 opgegaan in de Participatiewet.
Biedt een tijdelijke uitkering bij (gedeeltelijk) verlies van werk. De WW overbrugt de periode tussen twee banen.
Wet die in 2015 is opgegaan in de Participatiewet. Bood bijstand en ondersteuning aan mensen met weinig of geen inkomen.
Wet uit 2015 die tot doel had het ontslagrecht te versoepelen, flexwerkers te beschermen en de doorstroom naar werk te verbeteren. In 2020 grotendeels vervangen door de WAB.
Wet die een uitkering biedt aan zieke werknemers zonder loondoorbetalingsplichtige werkgever. Uitvoering ligt bij het UWV.